2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 1528 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.05.2014 10:05
Декрет за учителите. Писмо на имп. Юлиан до учителите в източните провинции на Римската империя
by Jordan Iliev
57.
ДЕКРЕТ ЗА УЧИТЕЛИТЕ.ПИСМО НА ИМПЕРАТОР ЮЛИАН ДО УЧИТЕЛИТЕ В ИЗТОЧНИТЕ ПРОВИНЦИИ НА РИМСКАТА ИМПЕРИЯ
Римският император Юлиан (361 – 363 г.) останал в историята с епите-та„Отстъпник” („Апостат”), заради своя най-известен и най-коментиран документ -Декларацията срещу Християнството.
По времена краткото си управление той публикувал също различни декрети, отнасящи се до градските съветници, учителите, лекарите, данъците и др.Книжовното му наследство включва още няколко възхваляващи речи, химни към езически божества и писма.
През юни 362 г. бил издаден неговият„Декрет за учителите”, важен източник за морала на императора и на обществото като цяло.
Редно е учителите и преподавателите преди всичко да се отличават със своя нрав, а след това –със своето красноречие.
Но по-неже нямам възможност сам да посетя всички градове, забранявам на онези, които искат да преподават, да се впускат прибързано и без подготовка в това начинание, а първо да бъдат одоб-рени от съсловието на куриалите и да получат от него куриалски декрет с единодушното съгласие на най-добрите.
Този декрет да ми бъде представен за преглед, за да може моето одобрение да увеличи уважението към ония, които ще поемат просветата в градовете.
Издаден на петнадесетия ден преди юлските календи,получен на четвъртия ден преди августовските календи в Сполепий, през консулството на Мамертин и Невита.
* * *
Доброто образование според нас не се изразява в пищното благозвучие на думи и реч, а в здравото състояние на един трезв ум и във вярната мярка за добро и зло, красиво и грозно.
А този човек, който мисли едно, но обучава учениците си на друго, ми се струва толкова неспособен да възпитава другите, колкото сам той е неспособен да бъде почтен.
Когато езикът и мисълта се разминават за дреболии, това несъответствие е лошо, но някакси поносимо. Ако обаче се разминават в основни неща, то учителят, който има наум едно, а учи децата на съвсем друго, води живот, достоен за един търговец, и то търговец от най-долна проба. Със своята реклама той заблуждава и подмамва хората,на които иска да пробута калпавата си стока.
Затова всички, които поемат задължението да преподават каквото и да било, трябва да бъдат пристойни и да не носят в душите си мисли, враждебни на обществените им занимания, а такива (по мое мнение) трябва да бъдат най-вече ония, които учат младите хора на литература, защото те стават тълкуватели на древните писатели, било като ретори, било като граматици,но преди всичко като софисти. Наистина софистите искат да станат учители на другите не само по красноречие, но и по нравственост и твърдят, че техен предмет била политическата философия.
Вярно или невярно, това трябва да бъде оставено засега настрана. Хваля ги, че са се устремили към едно такова чудесно занимание, но бих ги похвалил още повече, ако не лъжеха и не се изобличаваха с поведението си, че мислят едно, а обучават учениците си на друго.
И какво? Нима Омир, Хезиод, Демостен,Херодот, Тукидид, Исократ, Лизий не са считали боговете за покровители на всяко образование, за водачи към него? Нима едни от тях не се смятаха за посветени на Хермес, а други –на Музите?
Струва ми се невероятно, че един тълкувател на произведенията, които те са написали, може да се срамува от боговете, които те са почитали.
И все пак, колкото и нелепо да ми изглежда това раздвояване, аз не изисквам от учителите на младите хора да се отмятат от мислите си.
Давам им избора да не препо-дават онова, което не приемат сериозно, но ако желанието им съвпада с убежденията им, с уроците си трябва да дават примери да убеждават учениците си, че нито Омир, нито Хезиод, нито който и да било от древните писатели, които те тълкуват ... не е бил тъй глупав, както те биха искали да бъде, като ги обвиняват в нечестивост, безумие и заблуждение спрямо боговете.
Но тъй като изкарват прехраната си от произведенията на тези автори,те по неволя се съгласяват, че са користолюбиви до дъното на душата си и за няколко драхми са способни да понесат какво ли не.
Наистина досега имаше много причини, пречещи да се посещават храмовете и надвисналият отвсякъде страх опрощаваше криенето на най-истинската вяра в боговете.
Но откакто боговете ни дадоха свобода, изглежда ми странно, че учим хората на нещо, което те не възприемат като правилно.
Ако в техните очи мъдреци са тълкувателите и пророците, нека им подражават преди всичко в благочестието си към боговете.
А ако подозират,че са се заблудили относно най-почитаните същества, нека да отидат в църквите на галилеяните, за да разсъждават върху Матей и Лука...
Вашите закони изискват да се въздържате от жертвоприношения.
А аз искам и слухът, и езикът ви да бъдат преродени, както вие бихте казали... като се въздържате от онова, в което аз винаги бих мечтал да участвам, съпроводен от ония, чиято мисъл и действия ми допадат особено много.
Този е общият за преподавателите и учителите закон.
Що се отнася до младежите, никой от тях не е бил възпрян да посещава училище, стига да е пожелал.
Нито е естествено, нито е редно да затваряме най-правилния път за деца, които още не знаят кой път да поемат, защото ни е страх, че може против волята им да ги поведем към бащините ценности.
И все пак, щом е справедливо да лекуваме насилствено побърканите, то справедливо е да се отнесем по същия начин и към такива хора, като в същото време се отнесем с разбиране към тяхната болест.
Просвета, а не наказания са нужни на неразумните. Убеден съм в това.
ИЗТОЧНИК :
Педро Барсело, Маргарита Тачева, Петър Делев. Историяна древните общества. Смолян, 1998, с. 324-325.
Academia © 2014
Тагове:
ГОЛАТА ИСТИНА АСПАРУХ
© Нашите братя в Македония предадохме в ...